Monday 3 July 2017

Apa Orang Kuat UMNO Dungun Buat?


Zaman sekarang adalah zaman ekonomi merosot. Semua perkara memerlukan wang. Pekerjaan makin sukar dan ramai orang berebut untuk membuat kerja demi menyara hidup bukan untuk bermewah.

Kerajaan menjadi tanggungjawab untuk menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat. Jika peluang pekerjaan tidak mampu disediakan sekurang-kurang mereka boleh menyediakan tempat untuk rakyat mencari rezeki.

Gerai satu daripada pekerjaan mudah tanpa memerlukan kemahiran tinggi dan kos permulaan yang besar. Jadi tidak hairan tumbuh macam cendawan gerai-gerai makanan ditepi jalan.

Kerajaan sepatutnya mempunyai cara berfikir yang kreatif untuk melihat perkara ini. Bukan sahaja melihat tetapi mencari jalan mengumpul dan menyediakan kemudahan untuk gerai misalnya menyediakan tempat tertentu supaya kemudahan bagi saliran air, pembuangan sampah dan keselamatan.







Malangnya kalau kerajaan diterajui UMNO. Apa yang saya lihat tidak ada satu daya usaha untuk menanggani masalah gerai yang tumbuh sepanjang jalan terutama di pantai. 6 gambar di atas diambil untuk sepanjang tak sampai 1 km.

Apa yang UMNO Dungun buat membantu mereka supaya mereka mudah berniaga? Dahlah kedai-kedai majlis perbandaran dimilik kroni yang kaya raya. Yang miskin terus melarat dan menumpang berniaga di kaki jalan tanpa menyedia mereka sebenar menghadapi banyak risiko.

UMNO dan mereka semua harus diganti bagi memastikan rakyat selesa dan aman.


Sila lawat laman saya
http://lensahandphone.blogspot.com

1 comment: