Thursday, 26 May 2011

Makanan Makin Mahal di Terengganu?

Selalu makan di kedai Pak Awi Selera Asli, Kuala Terengganu. Sebelum ini harganya biasa aje. Tapi sekarang boleh dikatakan agak mahal. Tak pasti kenapa membuatkan saya macam tak nak lagi ke kedai makan ini.


Beberapa hari lepas Dato' Hj Rosol Wahid ADUN UMNO Ajil, Hulu Terengganu ada menulis dalam blognya tentang harga makanan yang mahal berbanding dengan harga di Kuala Lumpur. Tergelak, dan macam meludah pada diri sendiri sahaja tulisan berkenaan.

Paling lucu bila Dato' Rosol membuat cadangan dalam tulisannya untuk mengatasi masalah ini  dengan pasar borong pertanian di daerahnya. Mentaliti pemimpin UMNO kadang kala tak boleh pakai sangat, sekadar isi perut bolehlah!

Dulu ada Menteri Kesihatan haramkan Nasi Lemak di sekolah, bukan sahaja pelajar yang gelak, Bangla pekerja di kedai makan  yang tak fasih Melayu pun boleh gelak sama!!


Kedai Pak Awi lama, banyak kali tak dibuka
Kedai barunya yang tak jauh dr situ masih ramai lagi pengunjung.

Kita pelik juga di Kelantan harga makanannya terlalu murah berbanding dengan Terengganu? Nak kata Kelantan tak mengalami masalah kenaikan harga pengangkutan atau minyak, tak betul pula.

Di Terengganu tak banyak projek yang boleh membantu pertumbuhan yang boleh memberikan keselesaan terutama rakyat miskin berdikari. Rakyat Terengganu adalah rakyat wang ehsan, mereka diiaratkan diberikan 'ikang' setiap hari, bukan diberikan pancing untuk mencari 'ikang'


 

3 comments:

  1. Assalamualaikum wbt.......

    Saya terpanggil untuk menjawab artikel ini walaupun berjuta artikel saya baca di blog, jarang saya terpanggil dengan kuat untuk menjawab. Kerap juga saya makan di situ, respon saya adalah berbeza dengan si penulis. Restoran Pak Awi yang saya kenal adalah satu tempat makan yang dapat memenuhi selera dan kehendak semua orang. Saya tak akan salahkan peniaga makanan yang menjual makanan mahal kerana kita sedia maklum bahawa memang barang mentah mahal dipasaran. Cuba bayangkan kalau seekor ikan kerisi yang dibeli mentah hampir mencecah RM3, berapa diaorang nak jual? Takkan nak jual RM3.50! Nak siang ikan lagi, masak, kos minyak, bawang, gas, sewa kedai, gaji pekerja......cukup ke 50 sen seekor utk amik untung? Itu bukan restoran namanya, itu Pejabat Kebajikan Masyarakat namanya......Lebih lebih lagi Restoran Pak Awi menggunakan bahan bahan yang berkualiti, ikan segar, sayur segar.....beras yg dia gunakan beras siam...dia jual RM1.20 je sepinggan...teh tarik singgit je segelas....mana nak cari. Kita nak makan sedap, nak makan banyak, nak kedai selesa, nak tokey kedai ramah tamah, tapi nak murah macam kedai bawah pokok, makan tak sedap, servis tak bagus, mana boleh beb....berlaku adillah sesama insan....jangan cakap je orang lain tak adil, tapi kita buat mende yang sama. Yang saya tahu kedai Pak Wi bawah pokok tu tutup sebab tak mampu nak bayar sewa, pekerja tak cukup, bayar gaji mahal pun tak nak kerja. Kenapa orang selalu salahkan peniaga bila makan mahal? Ingat peniaga tu dapat barang harga subsidi ke? Kita kan ke pasar, kita kan tahu harga barang tu mahal, saya setuju kalau penulis sekadar menulis secara umum tanpa memberi secara khusus, apatah lagi sampai mengambil gambar, menunjukkan si penulis mempunyai agenda tersendiri. Semua orang berkata, bukan sekadar orang Terengganu orang luar yang mengunjungi Terengganu pun bersungut makanan di Terengganu mahal. Jadik kenapa kita nak tuju isu tu kepada Restoran Pak Wi sorang je? Pak Wi sorang je ke yang bukak restoran kat Terengganu ni? Pak Awi melalui liku selama belasan tahun untuk membangunkan restorannya. Jangan kita mudah merobohkan usaha pahit jerih orang lain yang susah payah, bertungkus lumus siang malam berusaha dalam keadaan mengidap diabetes dan memerlukan suntikan insulin setiap malam, dengan hanya justifikasi yang tidak tepat. Kalau kita rasa mahal, kenapa orang lain ramai pergi makan kat situ? Bagi saya Restoran Pak Awi menjual dengan harga yang sangat berpatutan dengan kualiti makanan yang disediakan.Ini adalah respon peribadi saya. Saya minta maaf sekiranya ada perkataan saya menyinggung mana mana pihak. Bagi sesiapa yang tak pernah ke REstoran Pak Awi, pergi dan nilai sendiri harga makanan dan minumam berbanding kualiti yang disediakan. Sekian

    Penyokong Paniaga Peniaga Jujur

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kepada Anonymous 27 May 08.34 yang komen begitu panjang. Saya faham perasaan saudara.

    Saya seorang pemuda di Dungun, Kalau datang ke K. Terengganu memang saya akan memilih kedai Pak Awi. Malah bukan itu sahaja. Saya pernah belikan kari kepala ikan buat balik kepada emak saya semata-mata masakannya enak dan harganya berpatutan.

    Tapi perubahan harga serta cara layanan cukup berbeza. Ya kita tak boleh marahkan perniaga mereka juga terpaksa beli barangan yang mahal.

    Perniaga ada hak, saya tak mengutuk tapi sebagai pelanggan saya juga ada hak menyatakan apa isi hati. Itu dinamakan blog.

    Saya nak jawab kenapa dituju kepada Kedai Pak Awi sahaja?

    Sebab saya makan selalunya di Kedai Pak Awi dan saya boleh memberikan perbandingan harga.

    Terima kasih sekali lagi, saya rasa saya sudah rasional dalam hal ini.

    Kedai-kedai lain juga akan saya tulis. Blog ini akan menyentuh secara spontan apa yang dilihat melalui lensa handphone...

    ReplyDelete
  3. Kari kepala ikan Pak Awi...!!! Memang sedapp..!! Kari kawww...penang staill....murah pulak tu....

    Takpe...takpe....orang lain nak pegi ke, rasa taknak pegi ke... kedai Pak Awi tetappp menjadi pojaann hatikuuuu

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...