Monday, 16 May 2011

Bestari.comm dah jadi kandang kambing?


Bestari.Comm ditubuhkan kononnya untuk merealisasikan matlamat Kerajaan Negeri agar rakyatnya menjadi masyarakat yang berpengetahuan selaras dengan prinsip Islam Hadhari Terengganu Bestari. Dengan slogan Terangganu Depan kononnya negeri Terengganu akan maju kehadepan dalam hal-hal ICT.

Selain itu, penubuhan Bestari.Comm juga dikatakan untuk mengarap aktiviti yang boleh memberi manfaat kepada rakyat.


Bestari.Comm juga disebut berperanan, Sebagai Pusat Sumber Maklumat Kerajaan Negeri, Pusat Pembelajaran/Latihan, Pusat Latihan ICT, Pusat Latihan Keusahawanan, Pusat Sumber Maklumat Kerajaan Negeri, Portal Kerajaan Negeri dan agensi-agensi kerajaan, Pusat Aduan (e-Aduan), Pusat edaran risalah / info bercetak Kerajaan Negeri, Pusat Pembelajaran, Sebagai Pusat latihan ICT dll

Idea penubuhan Bestari.comm ini hasil cetusan Unit ICT yang dicadangkan meneruskan satu mesyuarat khas UMNO Terengganu untuk menjatuhkan PAS pada tahun 2000. Idea Bestari.comm adalah meniru hasil kerja PAS kerana pada masa itu PAS telah membina bilik-bilik ICT di Masjid dengan kerjasama oleh TOPIT.

Malangnya Bestari.comm sekarang tinggal bangunan sahaja. Perkakas dan komputer didalamnya sudah sebahagian besar tiada.

Daripada laporan yang dibuat setakat ini terdapat 18 buah Bestari.comm terlibat dengan kecurian komputer dan 14 daripadanya adalah melibatkan orang dalam. Itu belum lagi kes-kes lain seperti barangan komputer ada di rumah guru mengajar dan JKKK setempat.

Misalnya Bestari.comm SURA yang mana cikgu sendiri terlibat dalam kes kecurian dan termasuk menjual barangan dalam PC yang dibekalkan.



Bestari.comm RANTAU ABANG pula sudah hampir 2 tahun tak beroperasi.

Tapi lagi pelik, menurut maklumat kerajaan Negeri masih membekal peruntukkan RM15 ribu setahun untuk semua pusat Bestari.comm ini. Kemana perginya duit peruntukan ini?

Kemudahan untuk rakyat miskin setempat, tapi malangnya JKKK UMNO dan guru pula menjadikan barangan itu sebagai hak milik peribadi mereka. Malah ada sesetengah DUN perkakas ini dibahagikan kepada semua AJK secara adil macam filem Nujum Pak Belalang

16 comments:

  1. ini satu propaganda semata2..

    ReplyDelete
  2. nak tahu pr0paganda atau tidak... orang yg berwajib mesti menjalankan siasatan...

    ReplyDelete
  3. penulis buat tuduhan ni...pernah masuk tak dalam bestari tu? ambe ni bulih kate tiap2 minggu gi bestari rantau abg tu wat kerja n surf internet...kwn2 pun pernah kursus komputer percuma situ...ni tuduhan seme ni mane buktinye...bestari rantau abg tu sebelah jabat dun...pintu die sebelah belakang depan bangunan maxis tu...tgk tepi jln memang nampak dinding jer

    ReplyDelete
  4. tuduhan tidak berasas langsung...pusat bestari ini sentiasa beroperasi semenjak penubuhannya sehingga sekarang...propaganda politik semata - mata..

    ReplyDelete
  5. fitnah... tu je aku leh cakap....

    ReplyDelete
  6. nak tanya penulis blog nii...bila dgr cerita orang siasat dulu, pastikan kesahihannya, kalu dok mampu nak jalankan siasatan jgn pandai2 bagi pandangan...itu kaedah bilamana kita dengar @ sampai berita tak elok....sya rasa kambing lagi manfaat dari penulis blog ni..at least bila cukup haul bulehlah buat aqiqah @ kurban. penulis blog ni duk fitnah kat org saja. bukan tk tahu hukum fitnah org dan mengumpat....baik jadi kambing la bagus....

    ReplyDelete
  7. untuk Anonymous 21 May 2011 11:29

    Tolong jawab kemana pergi beberapa komputer yang hilang? Kenapa tak dibuat report polis sekadar membuat report pejabat ADUN sahaja?

    mengenai MAXIS pun sama komputer juga hilang. Hilang di tempat KUBU UMNO.. kan lucu

    Beberapa orang pelajar sekolah digunakan untuk mengajar. Ini kira macam mana? Yang dapat gaji orang lain, budak sekolah sekadar DAPAI MAIN GAMES

    Dasar "memperbodohkan" sahaja

    ReplyDelete
  8. Laskar Pelangi penulis blog takkan bodoh dan buta juga?

    ReplyDelete
  9. salam kepada penulis LensaHanphone..

    Komputer yang mana hilang tidak dibuat laporan polis?dan dimanakah pelajar sekolah digunakan untuk jadi tenaga pengajar?

    ReplyDelete
  10. pembohong yang amat oleh penulis...kalau dah seluruh daerah dalam negeri ada pusat mcm tu..masakan ia adalah satu operasi yang kecik..dia adalah operasi pengurusan yang besar...mustahil kalau tidak ada penjagaan dan sebagainya...kalau tak percya lihat dan perhatikan..lain lah kalau saudara penulis menggunakan broadband dirumah kerana ict yang diwujudkan ini utk rakayat yang tidak emmpunyai sambung internet dan komputer dirumah...wallahuallam

    ReplyDelete
  11. bulan 7 nanti akan ada program Bescomm Tour Bersama Masyarakat kt Bescomm seberang pintasan kalau xsilap ambe...situ nanti semua dipaparkan statistik dari segala aspek,penulis bleh hadir,pengarah UPMN pun ada sekali nanti, bleh la tanye die...jangan buat fitnah kt blog jer

    ReplyDelete
  12. untuk pengetahuan penulis...semasa kes kecurian di Bestari.comm rantau abg dulu, laporan polis memang dibuat,polis pun turun ketempat kejadian untuk siasat, gambar pun pihak upmn ada ambil untuk simpanan,tentang pc yg hilang kena curi tu macamana kite nak tahu?ape punye soalan daaa...nak tahu gok kt mana penulis dpt maklumat palsu seme ni,ke info dr sembang kedai kopi puak2 pas jer??? mun naik pejabat Unit Pengurusan Maklumat Negeri tingkt 2 kt wisma nun, diorang ada statistik dr awl penubuhan bescomm lagi,tanye diorang...bukti pun mun bleh dpt situ...jabatan audit negara pun buat kajian dan pemantauan keatas Bestari.comm ni

    ReplyDelete
  13. doh nok tanya lagi pasal komputer hilang...kan kata pusat ni dibuat semasa pemerintahan PAS...soalan: kemana perginya komputer2 tersebut...bahang di JSR jugok ke??...kata kak orang dia dulu hok bahang..tapi dakperr...kalu orang PAH buat buleh pahala belaka semer....semua orang PAH buat baik2, berjuruhh, org umno jahat blaka..zalimm, dok kena, membazir.....org Pah kuak jihad, islamik, betul blaka semmer....

    ReplyDelete
  14. Tulong la jawabbb...mana perginya komputer yang dibuat semasa pemerintahan PAS...kata takdi org UMNO tiru diaa....opss sorrii...PAS semuanya baik2 lupalaa...ahli2 syurga....

    ReplyDelete
  15. Admin nie pndai cakap saje.. sy sendiri bekerja di pusat bestari.comm.. sy tahu ape yg terjadi.. psl komputer hilang dah direport dan kes dah selesai.. sy bekerja dr mula2 pusat bestari.comm dibuka hinggalah ke hari ini.. pusat bestari.comm nie masih lg berfungsi dan menjalankan tugas seperti biasa.. admin jgn main fitnah.. nk mati dlm dosa..??

    ReplyDelete

There was an error in this gadget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...